Kære allesammen!
Vi glæder os helt enormt til at komme igang med spejderierne igen.
Det er alt for længe siden at vi har været i sammen, både pga. covid og sommerferie.
Mht. Covid19, vil der selvfølgelig være ting vi skal være mere påpasselige med, end vi ellers plejer.
Den korte version hedder: Hold afstand, vask og sprit hænder ofte. Host og nys i ærmet, bliv hjemme hvis du er syg.
Den lange version hedder:
Her kan du læse de gældende retningslinjer for spejderaktivitet. Siden opdateres løbende i takt med udmeldinger fra myndighederne.
Retningslinjerne gælder for alle enheder i Det Danske Spejderkorps.
Senest opdateret 8/6 kl. 9.25 med ændringer til forsamlingsforbud
- Man skal holde sig hjemme, hvis man har symptomer som f.eks. feber, hoste, muskelømhed – og gå straks hjem selv ved milde symptomer.
- Alle skal være særligt opmærksomme på håndhygiejne – brug håndsprit, hvis der ikke er mulighed for at vaske hænder med vand og sæbe
- Host eller nys skal ske i albuen eller i et papirlommetørklæde
- Man skal holde en afstand på mindst 1 meter til andre personer. Dog skal afstand være 2 meter ved fysisk aktivitet med høj puls, råb eller fællessang. Der skal også være 2 meters afstand mellem spejderleder og spejdere, når der gives instruktioner mm.
- Det er tilladt at have kortvarig fysisk kontakt med andre ved f.eks. trøstning af en spejder, hvis en spejder skal have plaster på eller hvis der leges en leg (f.eks. fangeleg med kortvarig fysisk kontakt). Ved lege er det dog vigtigt, at der til gengæld er ekstra stor opmærksomhed på de øvrige anbefalinger, særligt hygiejne og forebyggelse af kontaktsmitte.
- Man må ikke samles flere end 50 personer inkl. leder.
- Vær opmærksom på de særlige risikogrupper som defineret af Sundhedsstyrelsen.
- Hvis der i forbindelse spejdermøder benyttes udstyr (f.eks. dolk, knobbånd eller andet), anbefales det, at der så vidt muligt benyttes personligt udstyr. Hvis dette ikke er muligt, skal der være særskilt opmærksomhed på rengøring af fælles kontaktflader, hver gang en person afslutter brugen af udstyret
- Der må gerne laves og serveres mad udendørs, f.eks. over bål eller trangia, under særligt skærpede hensyn til hygiejnen, herunder fælles kontaktpunkter. For nærværende anbefaler vi, at lederne håndterer størstedelen af madlavningen, men spejdere må gerne være med til tilberedning.
-
Overnatning i telte/shelters kan ske efter Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger om afstand og hygiejne. Foreningen kan lave de nærmere konkrete retningslinjer for det.
Det Danske Spejderkorps anbefaler følgende:
- Alle skal sove med 1 meter imellem dem
- Man skal ligge forskudt af hinanden, så man sover hoved-fod-hoved
- Sørg for god udluftning i teltet ved f.eks at sove med helt eller delvis åben lynlås, hvis det er muligt.
- Tilstræb at der soves i så små grupper som muligt og at der soves med de samme hver nat
- Plakaten med Sundhedsstyrelsens anbefalinger skal hænges op på det sted der benyttes.
Retningslinjer for brug af indendørs faciliteter
De øvrige retningslinjer er stadigt gældende og disse er overbygning
- Opsæt håndsprit i alle lokaler
- Hold afstand på 1 meter - sæt f.eks. malertape på gulvet i entreen for at vise, hvad en meter er
- Max 1 person pr 4 m2 gulvareal med adgang for medlemmer og forældre mm. Gulvarealet opgøres væg til væg uanset inventar mv.
- Hyppig og grundig rengøring af fælles kontaktpunkter (f.eks. håndtag til døre og skabe, lyskontakter, gelænder, vandhaner, redskaber), som minimum én gang dagligt og oftere ved mange berøringer. Lav en plan for hvem, der gør hvad, hvornår.
- Hyppig og grundig rengøring af toiletter. Alle overflader afvaskes og kontaktpunkter desinficeres. Undgå fælles håndklæder, men brug papir i stedet.
- Skraldespande tømmes dagligt og altid inden de fyldes helt
- Frivillige i risikogrupperne bør ikke udføre spejderarbejde indtil videre
- Opsæt Sundhedsstyrelsens plakat på alle døre
Det Danske Spejderkorps anbefaler, at alle grupper afvikler så mange aktiviteter udendørs som muligt (herunder ledermøder og bestyrelsesmøde).
INDBYDELSE TIL FAMILIE, VELKOMST OG OPRYKNINGSTUR
TID: Lørdag den 15. august klokken 11.00 - Søndag den 16. august klokken 10.00
STED: Lejrpladsen NEBEL, Egnshvilevej 5b ved Nors sø, 7700 Thisted. Læs mere på www.lejrpladsennebel.dk eller på facebooksiden https://www.facebook.com/Nebel-Lejrpladsen-ved-Nors-s%C3%B8-1587402381476592/
PRIS: 0 kr.
PRAKTISK INFO: I skal følges ad, som familie og lave sjove aktiviteter sammen. Det er tilladt at medbringe campingvogn, telt, hængekøje, bygge en bivuak eller lign. Man sover sammen med sin familie, det gør det meget lettere for os at overholde Covid19 reglerne. Det samme er gældende når vi spiser, så sidder man og spiser sammen med sin familie.
Er det umuligt for jer som familie at deltage og jeres spejder gerne vil med alligevel, så skal I selv forsøge at finde en "adoptiv"spejderfamilie til jeres barn. Er det umuligt at finde en sådan, så kontakt jeres leder, så vil lederen være behjælpelig. Men da turen er tænkt som en familietur, så håber vi MEGET på at I deltager som familie.
MEDBRING: Overnatningssted (telt, campingvogn eller lign.,hvis nogen ønsker at overnatte i hængekøje kan vi hjælpe med dette, hvis I giver os besked) og soveposer mv. Krus, tallerkener, bestik, viskestykke. Madpakke og drikkevarer til lørdag frokost. Stol eller underlag at sidde på, camping borde mv. er også tilladt, hvis I gerne vil dette. Tøj der passer til vejret og hvad I ellers har brug for af bekvemmeligheder for at få en god tur.
PROGRAM:
11.30 Velkommen, teltslagning og spise medbragte madpakker
13.00 Opryknings ceremoni
14.00 Udespejderskole/løb for forældrene
14.00 Hver aldersgren er sammen med deres spejdere hvor der laves noget afdelings relateret, f eks. øver råb, uddeles årsstjerner osv.
16.00 Kaffe m,m,
Derefter fri leg og hygge.
16.30 Madlavning - wokmad
16.30 Sankehold, der sanker noget vi kan spise til maden.
19.00 ca. Lejrbål m underholdning
08.00 Morgenmad udlevering
08.45 Flaghejsing og morgensamling
09.00 Fælles oprydning og rengøring
10.00 Tak for denne gang
TILMELDING til janebauermail.dk senest den 7. august kl. 18.00. Oplys antal deltager antal fra jeres familie og hvilken spejderaldersgren. Søskende er velkomne!
SPØRGSMÅL kan stilles til janebauer@mail.dk eller dit barns leder.
NYE ER MEGET VELKOMNE!
OPSTART EFTER SOMMERFERIEN:
FAMILIESPEJD 0-6 år, sammen med forældre
Vi har første familiespejder møde søndag den 30. August hvor vi skal på fuglekigger tur, vi mødes ved P pladsen ved badestedet ved Nors sø kl. 10.00 - 12.00. Hvis I ikke ved hvor det er kontakt Palle på 29253061. Læs mere om familiespejd her: www.klitmollerspejderne.dk/familiespejd Lederne hos familiespejderne er Palle, Svend, Lene og Grethe.
MIKROERNE 0.-1. klasse:
VI LEDER STADIG .......
Hen over sommeren har vi forsøgt at finde nye mikroledere, det er desværre ikke lykkedes os endnu.
Nu er det ved at være lige oppe over at vi skal starte op med spejder igen efter sommerferien, så derfor forsøger vi igen at appellere til jer kære Klitmøller borgere om at nuppe en frivillig tjans som spejderleder. Morten og Marna er stadig med som ledere, men vil ikke fortsætte alene.
I behøver ikke erfaring med spejderlivet, vi hjælper jer godt igang. Mikroer er børn der går i 0.-1. Klasse.
Læs mere her: www.klitmollerspejderne.dk/mikro
I kan kontakte gruppeleder Jane Bauer på 21470965 eller janebauer@mail.dk for en uforpligtigende snak om det er noget for dig.
Hvis alt går vel og vi finder nye mikroledere, så starter mikroerne op den 18. august kl. 16.30-18.00 ved spejderhuset skolestien 10.
MINI 2.-3. klasse
Kære store Minier!
Jeres spejderledere glæder sig til at se jer igen efter en laaaaaang sommerferie og en endnu længere corona pause.
Vi ser frem til dejlige oplevelser sammen med jer både ude i nationalparken og på spejdergrunden men også inde i spejderhuset - for selvom det er sommer og lyst nu - bliver det jo mørkt igen.
Vi skal snitte og lave andre kreative ting med vores hænder, samle ting i naturen og arbejde sammen på spejdermaner - OG så skal vi selvfølgelig lave en masse bål og lege skøre lege!
Vi glæder os også til at høre hvad I har lyst til at lave det næste halve år til spejder - for I er jo heldigvis også med til at bestemme og har altid en masse sjove ideer. Sidste år takket være jeres ønsker holdt vi fest, prøvede popkornmaskinen, tog bålkok-mærket, gik natløb og meget meget andet. Og faktisk er det også en mini spejders fortjeneste at der i efteråret skal sættes rekord i snobrøds bagning her i Klitmøller.
Vi byder velkommen til nye minier og de gamle garvede minier glæder sig til at være lysende eksempler og hjælpe de nye på plads i spejderfællesskabet.
Vi ses!
Kærlige spejder tanker fra Michel, Ane og Thit. www.klitmollerspejderne.dk/mini
JUNIOR 4.-5. klasse
Vi starter op igen d 15/8 på oprykningslejr. Kl 11.00 og derefter hver onsdag kl. 18.00-20.00
Vi glæder os til at mødes igen med “vores” børn som forhåbentlig er klar på nogle nye spejder udfordringer.
Læs mere på www.klitmollerspejderne.dk/junior
Hilsen Louise, Helle og Christian
TROPPEN 6. klasse - 14 år.
Hej trop og forældre!
- jeg glæder mig til at starte op igen sammen med jer! Der vil blive lavet en lille smule om i den måde vi vil arbejde på!
- for det første vil der i år blive øvet i kalender og planlægning af tid. Så til dette års første tropsmæde vil i få udleveret en kalender som i kan bruge til måde spejder, men også til derhjemme. På den måde vil vi altid kunne arrangerer og planlægge ture når vi er sammen!
- For de nye tropsspejdere der rykker op, kan jeg fortælle jer at vi kører spejdermøderne således, at jeres spejderleder (Nanna) står for den første halve time af mødet og at i selv har planlagt hvad der skal ske den sidste halvanden time.
Man skal selvfølgelig altid have uniform eller tørklæde på, og hvis man kommer for sent, vil der være en straf. Bare rolig det er ikke slemt
Håber vi alle ses til oprykningsturen! og derefter hver torsdag fra 19.00-21.00 ved spejderhuset, skolestien 10. www.klitmollerspejderne.dk/trop
Med spejderhilsener Nanna!
KONTINGENT OPKRÆVNING
Det er blevet tid til opkrævning af kontingent for 2.halvår 2020.
I bedes derfor indbetale, senest den 1. september:
Familiespejd 200 kr. pr. familie
Mikro, mini, junior og trop 400 kr pr. person
Betal til spejdernes konto: 9083 0535663262 – eller via vores mobilpay nummer 75995 eller kontant i Janes postkasse, vestermøllevej 19.
HUSK / VIGTIGT: SKRIV DET FULDE NAVN PÅ DEN SPEJDER DER INDBETALES FOR!!!!!
Mange spejderhilsner fra www.klitmollerspejderne.dk