Velkommen til september, som fra start viser sig fra sin smukkeste solskins måde og spejderne er godt i gang igen efter sommerferien og nyder udelivet.
Dette nyhedsbrev er LANGT og indeholder MEGET men vigtig INFO - så vi håber at du vil læse grundigt og helt til enden :)
September er også = spejderhjælpsugen. Læs mere længere nede i nyhedsbrevet!
HVIS DU MODTAGER DETTE NYHEDSBREV, SÅ BETYDER DET AT VI HAR DIG ELLER DIT BARN REGISTRERET SOM MEDLEM HOS OS. HVIS DU ELLER DIT BARN IKKE LÆNGERE ØNSKER AT VÆRE MEDLEM, SÅ SKAL DU SENDE EN MAIL TIL JANEBAUEROGPALLEFROST@GMAIL.COM OG SIGE AT DU GERNE VIL UDMELDES. ALLERMEST ØNSKER VI SELVFØLGELIG AT DU BLIVER :)
FÆLLESMØDE
Søndag den 18. september klokken er der fællesmøde for alle, lige fra familie-spejder til tropsspejder og så selvfølgelig alle lederne.
Da fællesmødet ligger i spejderhjælpsugen, så skal vi selvfølgelig tjene penge til spejderhjælpen den dag. Igen i år har vi besluttet at vi vil afholde loppemarked mv. - og købmanden har sagt ja til at det må afholdes på hans parkeringsplads. TAK til Mikael.
Program:
9.00 Vi mødes alle ved SPAR og:
- Hvad er spejderhjælpen
- Hvad skal vi i dag
- Opstilling og klargøring
10.00 Loppemarked, pandekagebod, kaffe/kagebod og strandkunstbod åbnes
12.00 Vi lukker ned og rydder op
12.30 Fælles afslutning og mærkeuddeling
Vi beder alle jer spejdere om I vil kigge på jeres værelser og se om der er noget I kan undvære og donere til loppemarkedet. Måske kan du finde mindst 5 ting og tage med? Måske kan du også spørge dine forældre om de ikke trænger til at få ryddet op på loft eller i kælder. Medbring tingene på dagen!
Derudover vil vi spørge om der nogen af jer der vil bage og donere en kage eller tage en kande kaffe eller the med eller måske har I noget saft I vil donere, så skriv til til os på janebauerogpallefrost@gmail.com og giv besked herom. ALLE DE INDTJENTE PENGE GÅR UBESKÅRET TIL SPEJDERHJÆLPEN!!!
Alle spejdere der deltager, modtager et fint spejderhjælpsmærke til deres uniform, som tak for hjælpen.
Husk at give jeres barns spejderleder besked, hvis jeres spejderbarn ikke deltager den dag.
Her kan I læse om spejderhjælpen og se hvad pengene skal bruges til: www.spejderhjaelpen.dk
KONTINGENT OPKRÆVNING
Rigtig mange af jer har allerede betalt! Resten af jer bedes indbetale i dag.
Det er blevet tid til opkrævning af kontingent for 2.halvår 2022.
I bedes derfor indbetale, senest den 1. september:
Familiespejd 200 kr. pr. familie
Mikro, mini, junior og trop 400 kr pr. person
Betal til spejdernes konto: 9083 0535663262 – eller via vores mobilpay nummer 75995 eller kontant i Janes postkasse, vestermøllevej 19.
HUSK / VIGTIG: SKRIV DET FULDE NAVN PÅ DEN SPEJDER DER INDBETALES FOR!!!!!
ÅEN REGLER
Da vi købte spejderhuset i 2009 snakkede vi meget om åen og om vi burde hegne ned til den. Det blev vi enige om ville være ærgerligt, da det også forhindrede brug af åen. I stedet vedtog vi nogle regler for åen. Tiden er gået og vi har ikke været gode nok til at genformidle reglerne med jævne mellemrum. Det gør vi derfor nu. Vi vil derfor bede jer forældre læse disse regler op for jeres spejderbarn og bede dem overholde reglerne. De er til for deres sikkerheds skyld :)
Lederne vil efterfølgende også tale med børnene herom.
Reglerne er:
Familiespejd: går kun til åen sammen med forældre
Mikro: går kun til åen sammen med en voksen
Mini: går kun til åen sammen med en voksen
Junior: går kun til åen hvis man har fået lov af lederne og altid flere sammen. Skal man ud i åen er det kun sammen med en voksen.
Trop: skal altid følges med nogle andre derned.
Hvad er Spejderhjælpen?
Spejderhjælpen er en fond, der er stiftet af de danske spejderkorps i 1959. Spejderhjælpen er det længst eksisterende samarbejde mellem alle spejderkorpsene i Danmark.
Fondens fulde navn er “Spejdernes fond til fordel for nødlidende, syge og vanskeligt stillede børn”, men i daglig tale omtales den som Spejderhjælpen.
Spejderhjælpens opgave er at hjælpe børn og unge, som har det svært, både i Danmark, herunder Grønland og Færøerne, og i resten af verden.
Fondens midler kommer primært fra en årlig spejderhjælpsuge, hvor spejderne tilbyder at yde en frivillig arbejdsindsats mod betaling, som herefter går ubeskåret til Spejderhjælpen.
Gennem Spejderhjælpen lærer spejdere i alle aldre om ”duty to others”, hvordan vi som spejdere har en helt særlig pligt til at bidrage og skabe værdi omkring os og støtte andre, der har behov for det. I et moderne spejderliv handler det også om at gøre en indsats i en global verden, hvor der er børn, som har det svært, og børn i fattige lande, der ikke har de samme muligheder og livsvilkår, som vi har i Danmark.
Spejderhjælpen ledes af en frivillig bestyrelse, hvis opgave (ud over almindelige bestyrelsesopgaver) er at forberede den årlige spejderhjælpsuge, udvælge nye projekter og samarbejdspartnere og at udbrede kendskabet til Spejderhjælpen.
Spejderhjælpsugen og Spejderhjælpens andre aktiviteter indbringer ca. 300.000 kr. årligt.
Pengene der indtjenes i år går til et projekt sammen med mødrehjælpen. Læs mere her: https://spejderhjaelpen.dk/projekter/vold-mod-boern/
GL-Kontortid
Gruppelederne (Jane og Grunda) er på kontoret i spejderhuset. Kom og få en snak og en kop kaffe, alle er velkomne! Måske har du en god ide, en ting du vil have drøftet med os, trænger til en hyggensnak eller....?!
14. september 2022 17:00 - 18.30 I spejderhuset, Skolestien 10, Klitmøller, 7700 Thisted
1-2 MIKROLEDERE MERE SØGES
Da Nanna ønsker at forlades os og starte spejd op i Ræhr, så søger vi 1-2 mikroledere mere til at væres sammen med Morten og Dorthe. Med tiden meget gerne 2, da Morten har overvejelser om at flytte op i en af de andre grene. Dorthe er lige startet, så derfor bliver Nanna og Morten selvfølgelig indtil der er fundet et helt nyt og stabilt mikroleder team og det er godt startet op. Kom og vær med :)
1 JUNIORLEDER MERE ØNSKES
Da vi har mange juniorer og der fortsat kommer mange indmeldelser, så ønsker juniorleder teamet sig en kollega mere, vil du være med i junior-teamet? Er du glad for planlægning og struktur vil det være dejligt. Derudover ønsker vi os en der har et godt "tag på" unge mennesker i alderen 4. - 5. klasse og er god til at kommunikerer og formidle til den aldersgren :)
RENGØRINGSTURNUS
Spejderhuset bliver atter brugt af mange mennesker og vi har brug for at få gjort rent en gang i måneden. altid toiletterne - og så hvad man ellers lige orker og synes der trænger. Vil du og din familie tage en rengøringstjans i en af de kommende måneder, så giv lyd - vi takker på forhånd.
MALERJOB
Vi har et hængeparti som vi ønsker hjælp til, nemlig maling af stakittet rundt om bålpladsen. Det er højtryks renset og maling er indkøbt.
KONTAKT:
Vil du være leder hos os eller kan du hjælpe os med nogen af ovenstående andre ting, så skriv til janebauerogpallefrost@gmail.com
Indbydelse til BLÅT døgn 2022
- Døgnet du ikke må gå glip af
- Døgnet hvor du får fyldt gejstdepoterne op
- Døgnet hvor vi sammen: Udvikler, Udretter og Udskejer
- Døgnet er for alle ledere, hjælpere, seniorspejdere og bestyrelsesmedlemmer
- Døgnet er gratis at deltage I – fordi vi synes du fortjener det.
Vi har fået Thy Event og Naturcenter til at hjælpe os med at skabe rammerne for døgnet. Adressen er Kærupvej 9, 7741 Frøstrup, https://thyeventognaturcenter.com/
De sørger for den gode seng at sove i, laver og serverer den lækre mad vi skal spise, udvælger de drikkevarer vi skal nyde, pumper cyklerne som vi skal på opdagelse på, de tager også opvasken og gør rent efter os – så vi er TOTALT forkælede det døgn!
Det eneste du selv skal sørge for er at pakke en taske med de ting, som du har brug for i et døgn – så du har det så rart som muligt. Vi skal være både ude og inde.
Program:
Lørdag den 29/10:
10.00 Ankomst, velkomst og indkvartering og en kop kaffe
10.30 Lær hinanden bedre at kende aktivitet
11.30 Cykeltur til Hanvejle sivskoven og frokost derude. (cykelturen tager ca. 20 minutter)
15.00 Vendespil med ord til samtale og eftermiddagskaffe med kage
17.00 Divisions kalender 2023
18.30 Aftensmad. Forret og hovedret.
20.00 Lejrbål og skrål med i bålhytten inklusiv dessert.
22.00 Hygge og fri leg
Søndag 30/10
08.00 Morgenmad
09.00 Pind turnering
10.00 Farvel og tak for denne gang.
Tilmelding senest den 1. oktober 2022 – men du kan jo ligeså godt tilmelde dig NU 😊 Tilmeld dig ved at sende en mail til janebauerogpallefrost@gmail.com – her kan du også få svar på evt. spørgsmål.
Mange spejderhilsner fra www.klitmollerspejderne.dk