Hej allesammen!
Kalenderen viser at det er efterår. Efteråret kan virkelig også noget, skoven bugner af svampe, krondyrene er så småt i gang med deres brunstbrøl, der er modne bær overalt og vejret er da fint med en god afveksling mellem sol og regn. Vi opfordre jer til at stoppe op og nyde det der sker derude i vores skønne natur :)
Vi er kommet godt i gang med spejderlivet igen - klik jer ind på vores facebook side og se hvad vi laver: Facebook
OBS: HVIS DU MODTAGER DETTE NYHEDSBREV, SÅ BETYDER DET AT VI HAR DIG ELLER DIT BARN REGISTRERET SOM MEDLEM HOS OS. HVIS DU ELLER DIT BARN IKKE LÆNGERE ØNSKER AT VÆRE MEDLEM, SÅ SKAL DU SENDE EN MAIL TIL JANEBAUEROGPALLEFROST@GMAIL.COM OG SIGE AT DU GERNE VIL UDMELDES. ALLERMEST ØNSKER VI SELVFØLGELIG AT DU BLIVER :)
Herunder følger et laaaangt nyhedsbrev med meget (men VIGTIG) info.
I dette nyhedsbrev kan du læse om:
- Kontingent
- Åen regler
- Praktisk info om opstart hos Klitmøller Spejderne
- BLÅ gren aftener som science pirater
- Store byggeprojekter på spejderhuset
- Husk den rette påklædning
- Troppen
KONTINGENT OPKRÆVNING
Rigtig mange af jer har allerede betalt! Resten af jer bedes indbetale i dag.
Det er blevet tid til opkrævning af kontingent for 2.halvår 2023.
I bedes derfor indbetale, senest den 1. september:
Familiespejd 250 kr. pr. familie
Mikro, mini, junior og trop 450 kr pr. person
Betal til spejdernes konto: 9083 0535663262 – eller via vores mobilpay nummer 75995 eller kontant i Janes postkasse, vestermøllevej 19.
HUSK / VIGTIG: SKRIV DET FULDE NAVN PÅ DEN SPEJDER DER INDBETALES FOR!!!!!
ÅEN REGLER
Da vi købte spejderhuset i 2009 snakkede vi meget om åen og om vi burde hegne ned til den. Det blev vi enige om ville være ærgerligt, da det også forhindrede brug af åen. I stedet vedtog vi nogle regler for åen. Tiden er gået og vi har ikke været gode nok til at genformidle reglerne med jævne mellemrum. Det gør vi derfor nu. Vi vil derfor bede jer forældre læse disse regler op for jeres spejderbarn og bede dem overholde reglerne. De er til for deres sikkerheds skyld :)
Lederne vil efterfølgende også tale med børnene herom.
Reglerne er:
Familiespejd: går kun til åen sammen med forældre
Mikro: går kun til åen sammen med en voksen
Mini: går kun til åen sammen med en voksen
Junior: går kun til åen hvis man har fået lov af lederne og altid flere sammen. Skal man ud i åen er det kun sammen med en voksen.
Trop: skal altid følges med nogle andre derned.
VÆRD AT VIDE SOM NYSTARTET SPEJDER - OG SPEJDERFORÆLDER
Klitmøller Spejderne, som startede op den 8. december 1959, bor ved det flotte og barske vesterhav og midt i Danmarks første nationalpark - Nationalpark Thy.
HAR DU LYST TIL AT BLIVE SPEJDER HOS KLITMØLLER SPEJDERNE, SÅ DUK OP TIL ET AF MØDERNE, DER PASSER TIL DIN ALDER ELLER DU KAN KONTAKTE OS FØRST OG HØRE NÆRMERE.
Du må komme 2 gange på prøve og se om det er noget for dig, før du indmelder dig via dette link:
https://medlem.dds.dk/member/signup/6202
Kontingentet er:
2 x 250 kr. per familie for FAMILIESPEJD (0 ÅR – 6 ÅR)
2 x 450 kr. for MIKRO (0.-1. klasse)
2 x 450 kr. for MINI (2.-3 klasse)
2 x 450 kr. for JUNIOR 4.-5. klasse)
2 x 450 kr. for TROPSSPEJDERE (6. klasse - 15 år)
2 x 450 kr. for SENIOR (15-23 år)
1 x 75 for LEDERE og GRUPPEHJÆLPER
Kontingentet bliver opkrævet halvårligt via vores nyhedsbrev i august og januar.
Når du starter får du udleveret:
- En lille lommeopslagsbog (som du altid skal have med til spejdermøde). Lommebogen får man første gang som mikrospejder! Der findes dog ingen til familiespejderne.
- Gruppe og divisions mærke
Du skal selv anskaffe uniform og tørklæde.
Tørklædet kan købes igennem din leder. Pris 75 kr. overfør pengene til gruppens konto:
Reg. 9083 konto. 0535663262 eller mobilpay 75995
HUSK at skrive spejderens navn på overførslen + ordet TØRKLÆDE
Spejderudstyr kan du finde her: www.spejdersport.dk
Du får som medlem af en spejdergruppe 10 % rabat, hvis du melder dig ind i deres kundeklub.
Nogen gange er der brugte uniformer og tørklæder til salg.
De ligger i den brune brugt kasse ude i gangen i spejderhuset.
Brugte uniformer 50 kr. (der må også gerne byttes til en anden størrelse).
Tørklæder 30 kr.
Tag selv i kassen og overfør pengene til spejdernes konto:
Reg. 9083 Konto. 0535663262 eller mobilpay 75995
HUSK at skrive spejderens navn på overførslen + ordet BRUGTBUTIK
Du og dine forældre kan følge med i hvad der sker hos os – og se hvilken arrangementer mv. vi har på www.klitmollerspejderne.dk – det er en rigtig god ide at kigge forbi denne side meget ofte.
Du kan også følge med på vores facebook side.
Desuden skal I vide, at vi bruger mail rigtig meget – til at rundsende indbydelser, informationer mv. Så det er meget vigtigt at vi har jeres korrekte mailadresse og at I tjekker jeres mail rimelig tit.
I vil modtage et nyhedsbrev hver måned.
Her kan du også finde ud af meget mere om det at være spejder: www.spejder.dk
BLÅ GREN AFTENER
KLITdivisionen vil gerne invitere alle spejdere og ledere til et spejdermøde med sjov og hygge på www.lejrpladsentandrup.dk.
Spejderne fra Thisted og Klitmøller skal være science pirater og lave seje eksperimenter. Imens skal lederne skal „forkæles med indhold" i/ved hytten.
Der er 4 aftener i september, hvor du skal med den aften der tilhører din aldersgren. Mødet erstatter det spejdermøde du skulle have været til den uge.
Torsdag den 7/9 Mikro kl. 17.00 – 18.30 (lederne skal blive til klokken 19.00)
Onsdag den 13/9 Mini kl. 17.00-19 .00
Tirsdag den 19/9 Junior kl. 17.00-19 .00
Mandag den 25/9 Trop 18.30 -20.30.
Hvis du IKKE kan komme, skal du melde afbud til din spejderleder, ligesom du plejer.
Du skal selv sørge for at komme derud og hjem igen - adressen er Tandrupvej 1, Vester Vandet, 7700 Thisted. Kom 10 minutter inden mødestart :)
Vi glæder os til at se dig.
Spejderhilsen KLITdivisionen
Store byggeprojekter i spejderhuset.
A.P. Møller Fonden – eller som den rettelig hedder: A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers
Fond til almene Formaal – lavede i efteråret 2022 en pulje til et kvalitetsløft af faciliteter for
spejdere og FDF. Puljen er på 80 mio. og man kan både søge om et helt nyt spejderhus samt til
bæredygtig renovering af det eksisterende hus.
Vi er superglade for at fortælle, at A.P. Møller Fonden derfor har bevilliget 150.000 kr. til et nyt tag
på spejderhuset. Det nuværende tag er fra da huset blev bygget, og er begyndt at få lidt
skavanker. Et nyt tag er derfor både en mere bæredygtig løsning, og den vil klart forlænge husets
levetid. Bevillingen betaler for hovedparten af det nye tag, mens resten betales af Thisted
Kommune og Klitmøller Spejderne.
Arbejdet udføres af Tømrerfirmaet Anders Andersen – formentlig i oktober måned. Der vil i
forbindelse med arbejdet være enkelte opgaver, som vi vil bede om hjælp til – eksempelvis maling
af sternbrædder. Det håber vi på jeres hjælp til.
Vi har ligeledes fået en bevilling via Dansk Ungdoms Fællesråd. Den skal bruges til 2 gadelamper
foran spejderhuset. Så når det igen bliver mørkt til spejdermøderne, vil man ankomme til et oplyst
spejderhus.
HUSK DEN RETTE PÅKLÆDNING
Da langt de fleste spejdermøder foregår udenfor, uanset hvilket vejr det er, så vil vi gerne minde om hvor vigtig det er at have den rette påklædning på til spejder. Måske hænger regntøjet i SFOen? Hvis det gør, så er det vigtigt at de tager det med videre til spejdermødet, hvis der er tegn til regn.
Det er ikke sjovt at være til spejder, hvis tøjet ikke passer til vejret!
Kære tropsspejdere og ikke mindst tropsforældre.
Så kom vi i gang med sæsonen i tropen. Det ser ud til at troppen består af 6 drenge og 2 ledere. Flere er selvfølgelig velkomne. Men som det ser ud lige nu er vi et godt hold.
Vi har haft første tropsmøde, med en god snak om mange ting. Noget af snakken vil vi forsøge at gengiveher, så der er en fælles forståelse for, hvordan vi arbejder i troppen.
Den største forskel mellem at være juniorspejder og tropsspejder er ledernes rolle. I troppen er vores rolle primært at være vejledende. Så i udgangspunktet er det troppen selv der bestemmer og laver de regler dearbejder under.
Det gælder eksempelvis patruljehytten. Ingen har været i hytten siden vi lukkede troppen ned for et års tid siden, så de nye spejdere overtog i hytte med halve poser sukker på hylden og pantflasker i hjørnerne. Det må de jo så rydde op på, og blive enige om at sætte deres eget præg på hytten. Det kommer det næste tropsmøde til at gå med.
Det er også troppen selv, der styrer deres økonomi. Vi har 1000 kr. i rammebeløb fra gruppen, som er de penge de kan bruge indtil jul. Vi gav dem pengene i torsdags sammen med regnskabsark, men kunne godt mærke at det var et stort tema. Så vi blev enige om, at jeg fik de 500 kr. tilbage igen, og så kan de få dem på et senere tidspunkt.
Omkring mødernes indhold, så kan vi godt mærke at de ikke helt er klar til at stå for programmet endnu. Det skal nok komme. Derfor har vi i stedet lavet en brainstorm over temaer, og så kommer vi ledere med forslag til program. Typisk vil vi så stå for størstedelen af et spejdermøde, men der vil hver gang være et tidsrum, hvor de er overladt til sig selv, men vi ledere laver andre ting i hytten. På enkelte møder vil hverken Dorthe eller Martin have mulighed for at være i hytten. Derfor vil de på sigt skulle gennemføre møder uden ledere. Men indtil videre sørger vi for at der er en anden leder i hytten, hvis vi er forhindret.
Vi havde en snak om det at deltage på ture. Det er temmelig ødelæggende for en tur, hvis nogle af
deltagerne kun deltager i få timer eller halvdelen af turen. Det sender et signal til resten af troppen og
lederne om, at en spejdertur ikke er særlig vigtig, og at ens kammerater godt kan lades i stikken til
oprydning eller andet. Vi er derfor enige om, at udgangspunktet er, at man deltager i hele turen når man er på lejr. Der er jo heller ingen der tager hjem fra en fodboldkamp midt i anden halvleg.
Her i efteråret har vi planlagt to ture. Dels en sheltertur fra 30. september til 1. oktober. Og dels en juletur sammen med Thistedspejderne den 2.-3. december.
Vi talte også om kommunikation troppen og lederne imellem. Men da ikke alle har telefon eller ikke har et forhold til telefonen, hvor den altid er inden for rækkevidde, så vælger vi at kommunikationen som udgangspunkt går gennem jer forældre.
Troppen har jo traditionelt holdt kollektiv uge. Altså en uge, hvor troppen flytter ind i huset og lever som en familie der. Så går man i skole, til fodbold etc. fra spejderhuset i stedet for. Det plejer at ligge i juni måned. Spejderne talte allerede om det i torsdags, og de ser frem til kollektiv uge. Den tror og håber vi kangennemføres til juni.
Som nævnt kommer lederne med program for efteråret. Det kommer dog ikke til at lægge mere fast end at vi kan ændre i det. Eksempelvis i torsdags, hvor vi på grund af klassetur aflyste mødet. Hvis I kender datoer, hvor store dele af troppen skal noget med skolen, foldboldholdet eller andet, så vil vi gerne have det atvide. Vi vil hellere droppe eller flytte et møde end at mangle halvdelen.
Mange spejderhilsner Dorthe og Martin