Hej allesammen.
Det er i dag den 1. marts - dvs. det er FORÅR og hvor er det en skøn årstid vi går i møde :)
I dette nyhedsbrev kan du læse om:
- Referatet fra grupperådsmødet (generalforsamlingen)
- Hvornår der er gruppelederkontortid næste gang
Referat af ordinært grupperådsmøde den 27/02-2025 i spejderhuset i Klitmøller
Tilstede var 12 stemmeberettigede.
1. Valg af dirigent og referent
Bestyrelsen foreslog Martin Eigenbroth, som dirigent. Martin Eigenbroth blev valgt
enstemmigt.
Bestyrelsen foreslog Anne Bjørndal, som referent. Anne blev valgt enstemmigt
2. Dirigenten konstaterer at grupperådsmødet er lovligt varslet og indkaldt i tide.
3. Fremlæggelse af bestyrelsen beretning
Bestyrelsens beretning blev fremlagt ved forperson Helene Jørgensen og gruppeleder Jane
Bauer og blev af forsamlingen taget til efterretning. Bestyrelsens beretning:
Beretning for spejderåret 2024
Spejderåret 2024 hos Klitmøller Spejderne bragte os op på 80+ medlemmer
Udviklingsplanen blev forlænget, og med mange nyvalg til bestyrelsen og flere nye ledere startede vi opvarmningen til et generationsskifte i gruppen.
2. påskedag var påskeharen forbi spejderhuset – som den efterhånden har gjort i nogle år. I 2024 var vi rigtig mange på påskeægsjagt ved spejderhuset. Dagen er også ment som en dag, hvor folk fra byen og opland, har mulighed for at komme og se spejderhuset og få en snak med lederne om spejderlivet. Spejderne leder efter chokoladeæg og de voksne nyder en kop kaffe imens. Man kan også kalde det for et slags åbent hus arrangement.
- Klitmøller Spejderne har i 2024 været med til at give en håndsrækning i forhold til at starte en ny gruppe op i Ræhr. Vi har stillet vores bestyrelse til rådighed, så de, til en start, ikke selv skal bruge tid på alt det administrative. Ræhr Spejderne kører som udvidet familiespejd, forstået på den måde, at de holder spejd sammen med hele familien. Og i Ræhr kan alle aldre være familiespejdere.
Hos Klitmøller Spejderne har vi det vi kalder fælles-møder. I 2024 havde vi 4 af slagsen: Tænkedag, Sct. Georgsdag, spejderhjælpen og sjov i mørket. Det kan selvfølgelig være lidt bøvlet for nogen, at spejderdagen pludselig ligger på en anden dag, end normalt. Men værdien i at være sammen, alle aldersgrene, synes vi opvejer bøvlet. Vi kommer til at føle os som en samlet gruppe og ikke bare som små enheder. Spejderne og lederne bliver rystet bedre sammen, og derudover så fokuserer vi lidt ekstra på spejderværdierne til disse spejdermøder, noget som kan være lidt svært at få med på de “normale” spejdermøder.
Thy24 løb, er et nyt tiltag som blev afholdt for første gang i 2024. Det er et fælleskorpsligt arrangement, hvor både Det Danske Spejderkorps, KFUM spejderne, De grønne pigespejdere og FDF fra Thy har et 24 timers løb hvor junior og trop patruljer dyster. Juniorerne fra Klitmøller deltog. Det blev sat i stedet for divisionsturnering i 2024.
Gruppeleder kontortid var der også i kalenderen i 2024. Det er en mulighed for jer alle, både forældre, ledere og andre med noget på hjerte/spørgsmål, for at komme og få en snak med gruppelederen. Der er kaffe på kanden. Kommer der ikke nogen, så bliver tiden brugt på enten at rydde lidt op eller også planlægning af noget spejderarbejde. Vi kan kun opfordre at I kigger forbi.
Arbejdsdag havde vi også i 2024. Og den dag har vi brug for at alle bakker op og giver et nap med. Enten på dagen eller også at man melder sig til et af de uløste opgaver efterfølgende på en selvvalgt dag. Arbejdsdagen er som regel super hyggeligt og vi spiser frokost sammen og der er også tid til en god sludder og en øl eller vand.
Sct. Georgsdag sammen med Thistedspejderne hos os. Vi bekæmpede ved fælles hjælp dragen og blev også lidt klogere på spejderloven. Vi aflagde til sidst spejderløftet oppe ved "Meteorstenen".
Tænkedag blev i 2024 holdt sammen med og hos Thisted Spejderne. Det er altid rart at være sammen på den måde. Det er rart at mødes og lære hinanden at kende.
Vi har deltaget i divisionens fælles BLÅ aftener, både i foråret og i efteråret. Blå aftener er lavet, for at få samlet lederne til små kursuser/oplæg, imens spejderne laver noget sjovt sammen.
Klitmøller Sommerfest 2024 bidrog igen med en væsentlig slat penge i kassen. Vi er glade for samarbejdet med Klitmøller Idrætsforeningen om dette arrangement.
Traditionen tro, blev Spejderhjælpen markeret i september. Denne gang i form af et fundraisingevent med spisning, loppemarked og andre aktiviteter for spejdere, forældre og søskende. Desværre er Spejderhjælpen som vi kender den ved at blive afviklet. Vi ved endnu ikke, hvad der kommer i stedet, men i Klitmøller Spejderne skal vi helt sikkert nok finde en vej til fortsat at tage samfundsansvar.
Forsøg på opstart af trop via “åbent spejderhus for unge" lykkedes desværre ikke. Selvom vores 4 ledere fra HF Outdoor gjorde et ihærdigt forsøg. Vi havde få besøgende, men de blev ikke hængende.
Minierne deltog på divisionsturneringen på Venø, arrangeret af Vestjyske division.
Ledergruppen har haft 2 årlige planlægningsmøder, hvor halvårs programmerne bliver planlagt. Vi spiser, hygger og samtaler, inspirerer og hjælper hinanden på disse møder.
Bestyrelsen og lederne har haft 2 møder, et hvor vi kiggede på udviklingsplanen og et hvor vi fik lavet kalenderen for 2025. Vi forsøger at klemme tid til hygge ind, som en vigtig del af programmet.
Deltagelse i divisionens “BLÅT døgn”, hvor vi havde den årlige “pind” dyst. derudover arbejde vi med ide udvikling på den den kommende divisionsturnering
Familie og oprykningstur på lejrpladsen Tandrup i august er ved at være en god og fasttømret tradition med stor tilslutning. Her har spejderne deres familier med på tur. Vi hygger og lærer hinanden rigtig godt at kende.
Juletræstændingen er en mangeårig tradition, som bliver til i samarbejde med mange af de andre foreninger i byen. Klitmøller Spejderne plejer at stå for selve optoget. Optoget bliver større og større for hvert år. Vi kan mærke at Klitmøller vokser og er godt fyldt op med børnefamilier, det er dejligt.
Godt nok fandt kåringen sted her i 2025, men det er alligevel på sin plads for årets beretning at nævne, at Jane blev Årets leder 2024, kåret af Thisted kommune ved Thy Awards. Meget velfortjent hæder for Janes mangeårige indsats for gruppen og for børn og unge i Klitmøller og omegn.
I har nok opdaget at vi ret jævnligt søger efter flere spejderledere. Det betyder ikke at vi slet ingen ledere har, for vi har en fantastisk lederpatrulje som gør det vildt godt. TAK FOR JER!
Kommentarer: Sommerfest i Klitmøller -Loppemarked, kan det gøres på en anden måde. Hvor og hvordan det afholdes, afhænger af vejret. Tidsrummet kan måske udvides, kan det være på parkeringspladsen i et telt. Evt betaling for at have en stand/ bord. Der mangler en baransvarlig og PR-ansvarlig til sommerfesten. Meld dig gerne hvis du har lyst. Der er plads i styregruppen, hvis der er nogle som har gode ideer til aktiviteter eller andet.
4. Fremlæggelse af årsregnskabet for 2024 til vedtagelse
Årsregnskabet for 2024 blev fremlagt af kasserer Lone Matthieu. Det reviderede regnskab er
udsendt til grupperådet sammen med dagsordenen. (se bilag)
Grupperådet godkendte, det påtegnede, årsregnskab enstemmigt.
5. Behandling af indkomne forslag
Ingen indkommende forslag
6. Fremlæggelse af justeret udviklingsplan til vedtagelse
Udviklingsplanen for perioden 2025-2026 blev fremlagt af forperson Helene.
Planen er udsendt til grupperådet sammen med dagsordenen. (se bilag)
Grupperådet vedtog udviklingsplanen enstemmigt.
7. Fremlæggelse af budget, herunder kontingent for det kommende år til vedtagelse
Vi forventer stort set samme budget som i 2024. Budgettet for 2025 justeres i løbet af året. Vi
ser ikke at der er nogle store økonomiske poster. Vi vil gerne at det ikke er så dyrt for
spejderne at komme på spejdernes lejr i 2026.
Der blev foreslået at beholde de nuværende kontingentsatser: 450 kr pr halve år for mikro,
mini, junior og trop. 250 kr. pr. familiespejder, pr. halvår. 75 kr pr leder pr år. (Familier skal
maks betale 1100 kr pr halvår i kontingent, uanset antallet af medlemmer.)
Grupperådet godkendte budgettet og dermed kontingentet for det kommende år enstemmigt.
8. Fastsættelse af antal pladser i bestyrelsen.
Bestyrelsen bestod i 2024 af 11 medlemmer inklusiv forperson og kasserer.
Det besluttedes at tilstræbe at der i den kommende periode er 9 medlemmer i bestyrelsen. Vi
bestræber os på at også have unge medlemmer.
9. Valg til bestyrelsen
a. Valg af forperson for en toårig periode
Helene Jørgensen – ikke på valg
b. Valg af kasserer for en etårig periode
På valg Lone Mathieu
Lone genopstiller for 1 år og blev valgt.
c. Valg af medlemmer
Jane Bauer Gruppeleder på valg – genopstiller for 1 år. Valgt
Christian Lind lederrepræsentant – ikke på valg
Anne Bjørndal lederrepræsentant – nyopstillet - valgt
Ung Mathias Boye Fischer - ikke på valg
Ung Mathilde Brusen – ikke på valg
Ung Lukas Scou Hansen – ikke på valg. Ung Freja Andersen er stoppet i gruppen og udtræder
også af bestyrelsen. Der er således en ledig plads i bestyrelsen, hvortil bestyrelsen kan
indsupplere.
10. Evt. valg søkyndigt medlem
Ikke aktuelt.
11. Valg af revisor og evt. revisorsuppleant
På valg er: Charlotte
Charlotte er genvalgt med alle stemmer for en etårig periode.
Grupperådet har ikke valgt en revisorsuppleant.
12. Valg af fem stemmeberettigede til divisionsrådet (gælder for en etårig periode)
Helene Jørgensen
Martin Eigenbroth
Grethe (Grunda) Mejlgaard Eigenbroth
Christian Lind
Mathias Boye Fischer
13. Valg af to stemmeberettigede til korpsrådet (gælder for en etårig periode)
Christian Lind
Helene Jørgensen
14. Eventuelt
Alt kan drøftes, intet kan besluttes.
Mona (forældre) vil gerne hjælpe med praktiske opgaver i løbet af året. Vil gerne hjælpe med
en aktivitet til sommerfesten.
Center sommerlejr i tidsperioden 13/7 2025- 18/7 2025. -
Deltagende grupper skal selv sørge for mad og grej. Der vil være planlagte aktiviteter, man
kan deltage I. Mulighed for at tage nationalpark Thy mærket. Der vil være
morgensamlinger hver dag og et lejrbål i løbet af lejren. Man vælger selv hvor mange dage
man deltager i. Så man kan sammensætte sin lejr, så den passer til ens behov og ønsker.
Knob og cocktails for alle voksne i byen 21/3. Mathias, Christian og Ane står for
planlægningen, indbydelse mv. Grunda vil gerne hjælpe med knob.
GRUPPELEDER KONTORTID
Torsdag den 5. marts kl. 17-18.30 er Jane på kontoret i spejderhuset. Så har du en god ide, et spørgsmål eller lign. eller trænger du blot til en kop kaffe og en snak, så vil hun være glad for at se dig - alternativt skal hun nok bare rydde op på et eller andet. så de første muligheder vil være hyggeligere. Bare mød op :)
Forårshilsner fra www.klitmollerspejderne.dk